پالت‌های پلاستیکی چه مقدار بار را می توانند تحمل کنند؟

پالت‌های پلاستیکی می‌توانند بارهایی با وزن چند تن را تحمل کنند. برخی از پالت‌های پلاستیکی قادر به تحمل وزن تا 5 -6 تن هستند. این قدرت بالا در تحمل بار، امکان حمل و نقل موثرتر و ایمن‌تر بارها را فراهم می‌کند و به کاهش خطر شکستن، خم شدن و آسیب دیدن بارها کمک می‌کند. قدرت و مقاومت پالت‌های پلاستیکی به عوامل متعددی از جمله جنس پلاستیک، ساختار طراحی، ضخامت و تعداد ستون‌ها، تراکم و توزیع وزن بار بستگی دارد.

ظرفیت باربری پالت پلاستیکی چقدر است؟

هر محصولی در بازار دارای تلورانس وزنی خاصی است و سازندگان انتظار دارند که همانطور که طراحی شده استفاده شود. هنگامی که مورد سوء استفاده قرار می‌گیرد یا به درستی از آن ها استفاده نمی‌شود، محصولات عملکرد خوبی نداشته و برخی از آنها به طور کامل می‌شکنند و از دور خارج می‌شوند. این در مورد پالت های پلاستیکی نیز صادق است. بارگذاری بیش از حد آنها تقریباً 43 درصد طول عمر آنها را کاهش می‌دهد.

در پاسخ به سوال ظرفیت باربری پالت پلاستیکی چقدر است؟ باید بگوییم به پالتی که برای استفاده انتخاب می‌کنید بستگی دارد. برای درک اینکه پالت‌های مختلف می‌توانند تا چه اندازه وزن روی خود نگه دارند باید نگاهی دقیق‌تر به عوامل تعیین‌کننده ظرفیت بار بیاندازیم.

عوامل موثر در ظرفیت بارگذاری پالت پلاستیکی

چندین فاکتور مختلف وجود دارد که ظرفیت بارگذاری هر پالت پلاستیکی را تعیین می‌کند.

1. نوع مواد پلاستیکی

نوع مواد پلاستیکی که از آن ساخته شده اند مهم است. پالت های مختلف از رزین های پلاستیکی مختلف ساخته می‌شوند. به عنوان مثال، پالت یورو بهداشتی ما، IPL1208/3R، از HDPE درجه مواد غذایی ساخته شده و برای محصولات غذایی و پزشکی استفاده می شود. اندازه آن 1200*800*150  میلیمتر و وزن آن بین 12تا 18.5 کیلوگرم است. نسخه با دونده های کاملا بسته دارای ظرفیت ثابت 5 تن ، ظرفیت دینامیک 1 تن  تن و ظرفیت قفسه بندی 500 کیلوگرم است.

رزین‌های پلاستیکی کاملا نو قوی‌تر و بادوام‌تر از رزین‌های ساخته شده از پلاستیک بازیافتی هستند که در نتیجه عملکرد ثابت‌تری دارند. و همچنین گران‌تر هستند.

وقتی صحبت از انواع مختلف پلاستیک‌های مواد نو می‌شود، دو ماده‌ای که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند پلی‌اتیلن با چگالی بالا (HDPE) و پلی پروپیلن (PP) هستند. HDPE به دلیل قیمت کمتر و ظرفیت بار آن بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

کارکرد پالت

جهت قابلیت اطمینان و عملکرد هدف و محیطی که پالت برای آن طراحی شده مهم است. اگر مشخصات یک پالت رعایت نشود، پالت طبق انتظار عمل نمی کند.

اگرچه HDPE به دلیل قیمت از PP در مصرف پیشی گرفته است، پالت های تولید شده با PP می توانند بارهای بسیار سنگینتری را تحمل کنند. IPM1210/3R را در نظر بگیرید یک پالت صنعتی قفسه‌ای بسیار قوی است که به طور خاص برای بارهای سنگین طراحی شده است. ظرفیت بار ثابت 5 تن ظرفیت دینامیکی 1 تن و 250 کیلوگرم و ظرفیت بار در قفسه بندی 600 کیلوگرم دارد.

ظرفیت های بیان شده (موجود)

سه نوع ظرفیت وزنی پالت‌های پلاستیکی وجود دارد که مورد بحث قرار می‌گیرند: استاتیک، دینامیک و قفسه‌ای. درک تفاوت ها مهم است تا به درستی استفاده و مورد عمل قراربگیرند.

ظرفیت بار استاتیک

مقدار وزنی است که یک پالت پلاستیکی می تواند در حالت غیر متحرک یا ثابت استفاده کند. این می تواند یک صفحه نمایش در یک خرده فروش محلی باشد یا زمانی که پالت ها روی هم چیده شده اند و منتظر استفاده هستند.

ظرفیت بار دینامیکی

مقدار وزنی است که یک پالت پلاستیکی در هنگام بلند شدن توسط لیفتراک یا جک دستی می تواند تحمل کند. پالت‌های نگهدارنده کالا اغلب از یک مکان به مکان دیگر منتقل می‌شوند، مانند بارگیری بر روی کامیون برای تحویل یا انتقال در یک انبار.

ظرفیت بار قفسه بندی

به وزنی اشاره دارد که یک پالت پلاستیکی می تواند بدون هیچ سازه ای در زیر آن یا در مرکز آن را تحمل کند. این ممکن است در سیستم قفسه انباری باشد که در آن تیرهای نگهدارنده در زیر هر انتهای پالت قرار دارند و هیچ ساختار مرکزی برای حمایت از وسط پالت وجود ندارد.

هنگامی که تصمیم می گیرید کدام پالت برای اهداف شما بهترین است، ابعاد ایده آل و حداکثر وزنی که بر روی پالت قرار داده می شود را در نظر بگیرید. هنگام محاسبه وزن، در نظر بگیرید که آیا آنها برای حمل و نقل یا ذخیره سازی روی هم قرار می گیرند. اگر چنین است، فراموش نکنید که وزن را در دو ضرب کنید تا وزن پالت پایینی را جبران کنید. در مرحله بعد به نحوه استفاده از آنها نگاه کنید، چه استاتیک، پویا یا در قفسه بندی. پالت ها را در ابعاد مورد نیاز خود انتخاب کنید و برگه های داده آن مدل های خاص را مطالعه کنید. این احتمال وجود دارد که پالتی برای کاربرد خاص شما طراحی شده باشد، با ظرفیت های مناسب و با مواد مناسب برای کارشما ساخته شده باشد.

بارگیری پالت پلاستیکی هفت فوت

این نوع پالت پلاستیکی کوچک و سبک وزن است و کاربردهای زیادی دارد. طول آن 1000 میلی متر، عرض آن 600 میلی متر و ارتفاع آن 140 میلی متر است. ظرفیت باربری پالت هف فوت با بار دینامیکی 0.2 تن، بار استاتیک 0.4 تن است. در ارتباط با استفاده از تجهیزات مکانیکی باید به ارتفاع پین کوچک آن توجه کرد و سازگاری تجهیزات را در نظر گرفت.

بارگیری پالت پلاستیکی نه فوت

پالت‌های پلاستیکی نه پایه دارای مشخصات و اندازه‌های زیادی در بازار هستند و ظرفیت باربری آن ها کمی متفاوت است. ظرفیت بار دینامیکی کلی پالت پلاستیکی نه پایه معمولی 0.5 تن و بار استاتیکی آن 1 تن و پالت پلاستیکی تخت نه پایه 12-10 تن و بار استاتیک آن 3 تن است. ظرفیت بار دینامیکی پالت پلاستیکی مشبک نه پایه 1212 کمی کوچکتر و 0.4 تن است و بار استاتیک 0.8 تن نیست.

برای داشتن ظرفیت بارگیری بهتر می توانیم لوله‌های فولادی یا پالت‌های پلاستیکی ضخیم شده را با توجه به طراحی پالت‌ها اضافه کنیم. این موارد را می توان با توجه به نیازهای واقعی شرکت‌ها انتخاب کرد.

پالت‌های رانر دار

ظرفیت باربری پالت‌های پلاستیکی رانر دار کمی بهتر از پالت‌های پلاستیکی نه پایه است. ظرفیت باربری پالت پلاستیکی سه رانر اغلب بار دینامیکی 1 تن، بار استاتیکی 4 تن و بار دینامیکی پالت پلاستیکی رانر دار می تواند به 1.5 تن برسد. پس از اضافه کردن لوله فولادی، ظرفیت باربری بهتری وجود خواهد داشت. پس از افزودن لوله فولادی می توان از آن در قفسه استفاده کرد. در عین حال با انواع تجهیزات سازگار است.

استفاده از پالت‌های پلاستیکی به دلیل مقاومت و عمر طولانی، بازدهی بالا، سبکی و قابلیت بازیافت و تجدید مواد، به عنوان جایگزینی برای پالت‌های چوبی به شدت در حال رشد است. با توجه به توانایی پالت‌های پلاستیکی در تحمل بارهای سنگین، آن‌ها به عنوان یک راه‌حل مطمئن و کارآمد برای صنایع مختلف از جمله حمل و نقل، لجستیک، فروشگاه‌ها و سایر صنایع مرتبط مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مطالب مرتبط